Logo Cultuurklik
Voortgezet en beroepsonderwijs

Wij brengen kunst en cultuur naar jouw school

CultuurKlik brengt kunst en cultuur naar scholen voor het voortgezet onderwijs in de gemeenten Hoogeveen, Meppel, Steenwijkerland en Westerveld.

Wij bieden:

• Lessen, workshops, dagprogramma’s en projecten in de kunstdisciplines muziek, theater, dans, beeldend, media, urban arts en erfgoed. Kant-en-klaar en op maat. Losstaand of gekoppeld aan een thema.
• Teambuildingactiviteiten voor docenten door middel van de kunsten.
• Altijd les van professionele kunstvakdocenten = kwaliteit.
• Innovatieve ideeën en activiteiten rond nieuwe kunstvormen.
• Samenwerking met een groot netwerk van culturele partners zoals theaters, bibliotheken, musea en erfgoedlocaties.
• Advies bij het organiseren, ontwikkelen of uitvoeren van cultuureducatie op school.
• Advies bij het aanvragen van subsidies en regelingen voor cultuureducatie op school.

WORKSHOPS, LESSEN EN PROJECTEN
MUZIEK, DANS, THEATER, BEELDEND, MEDIA, URBAN ARTS EN ERFGOED

Dit is een selectie van wat we bieden. Heb je zelf een idee? Wij zoeken graag een kunstvakdocent die de activiteit op je school kan verzorgen.

BEATBOXEN . DJEMBE . SINGER-SONGWRITING . RAP . DJ . RINGTONE . SOUNDTRACK . BEATS. SPEEDDATE SAXOFOON, TROMPET, PIANO OF BASGITAAR . DJEMBEE . BODYPERCUSSIE . HIPHOPDANS . BREAKDANCE . MODERNE DANS . AFRICAN VIBES . SPOKEN WORD . FILMACTEREN . SOAP . MUSICAL . THEATERSPORT . ANIMATION . VLOGGEN . FILM . FOTOGRAFIE . PODCASTEN TEKENEN . BOETSEREN . FOTOGRAFIE . GRAFFITI . SCHILDEREN . STREET ART

WORKSHOP(DAGEN) ROND EEN THEMA

Door middel van creatieve workshops zetten leerlingen hun ideeën of opvattingen om in een kunstzinnige uiting. Bijvoorbeeld een rap, graffiti kunstwerk, stop motion filmpje, podcast of dans.

WORKSHOPDAG MET KEUZEMENU

Leerlingen krijgen een keuzemenu en stellen daaruit zelf hun workshopprogramma samen. Zo maken ze kennis met verschillende kunstvormen en kunstdisciplines. De workshops in het menu kan de school in overleg met ons kiezen.

CULTUURWEEK

De leerlingen (en docenten) gaan een week lang aan de slag met kunstvakdocenten. Al dan niet werken ze toe naar een eindpresentatie.

THEATERPROJECT

Leerlingen maken met onze theaterdocent een voorstelling. Van scenes schrijven tot acteren, musiceren, regisseren en decorbouwen.

FILMPROJECT

Onze urban arts docenten maken met leerlingen een film. Bijvoorbeeld over een maatschappelijk thema.

BEELDEND / MEDIA PROJECT

Leerlingen werken met elkaar, onder begeleiding van een vakdocent, aan een groot gezamenlijk kunstwerk (vrij werken of gekoppeld aan thema). Denk aan bijvoorbeeld aan land art, zoals een kunstobject in de directe omgeving van de school, street art, bijvoorbeeld op het plein, een saaie muur of het fietsenhok, graffitikunst op een mobiele wand, een (interactief) fotoboek.

MUZIEKPROJECT

Leerlingen werken met elkaar, onder begeleiding van een vakdocent, aan een muzikaal eindproduct, zoals een lied, rap of track, lip-dub, pop-up orkest of koor.

EN MEER!

Aarzel niet om contact op te nemen. Wij denken mee en inspireren je graag!

Cultuur in het MBO en HBO

Voor MBO en HBO scholen in ons werkgebied ontwikkelt Scala projecten rond beeldende kunst, dans, muziek, nieuwe media en theater. Ook multidisciplinaire activiteiten behoren tot de mogelijkheden. Heeft u vragen, wilt u uw school aanmelden voor een project of wilt u een afspraak maken om het cultuuraanbod af te stemmen op uw school, neem dan contact met onze cultuurcoördinator in uw gemeente.

Invalleerkracht nodig?

Wij hebben een pool van docenten theater, beeldende kunst, media, dans en muziek die zo een ochtend, middag, dag of een paar dagen met leerlingen en studenten aan de slag kunnen.

We werkten eerder samen met

PABO van NHL Stenden Meppel
Trainingen studenten voor het geven van dans- en theaterworkshops met de thema’s ‘Het Nieuwe Denken’ en ‘Geluk’.
Maarten
Maarten Gal
Adviseur cultuureducatie
VO en PO gemeenten Westerveld en Steenwijkerland
Michelle
Michelle Wassing
Adviseur cultuureducatie en culturele subsidies en regelingen

HIER KIJKEN WE MET VEEL PLEZIER OP TERUG

klei
Wervelend !

Kunstcarrousel Hoogeveen

Alle derdeklassers van het Roelof van Echten College en RSG Wolfsbos volgen twee workshops en bezoeken een voorstelling bij de culturele instellingen in Hoogeveen. Dit organiseren we al meer dan 20 jaar in samenwerking met Theater De Tamboer, Het Podium en Bibliotheek Hoogeveen.
Maarten Gal: ‘Deze dagen kolkt het in cultureel Hoogeveen. Elk jaar weer een feest voor ons om zoveel jonge mensen met de kunsten bezig te zien. De deuren gaan wijd open en we struikelen bijna over al die fietsen die bij onze gebouwen staan geparkeerd.’
Kinderen op een theater met spinnewebben
Fantastisch !

Cultuurweek Diever

In samenwerking met Roestvrij Theater maakten 8 theatermakers, docenten en 180 leerlingen van Stad & Esch in Diever een theaterwandeling over Drentse mythen en sagen.
Roestvrij: ‘Er is knetterhard gewerkt en na de presentatie aan het 300-koppig enthousiast publiek was iedereen moe maar voldaan!’
ckv-dag
Energie-explosie !

CKV-dag Meppel

Een topdag! 250 leerlingen van CSG Dingstede en Stad & Esch volgden workshops animatie, breakdance, slagwerk, beatboxen, film acteren, boetseren en spoken word.
theaterproject
Foto: Sieb van der Laan
Self made !

Theatervoorstelling RSG Tromp Steenwijk

Met ruim 50 leerlingen maakten we ‘Niet Grease’, een voorstelling met live muziek die ze presenteerden in Rabo Theater De Meenthe. De leerlingen van verschillende jaargangen deden alles zelf: van scenes maken tot decorbouwen, acteren, musiceren en regisseren.
Theaterdocent P.M. O’Sullivan: ‘De acteurs kregen heel veel ruimte om zelf invulling te geven aan hun rol. In plaats van een script uit het hoofd te leren, focusten ze op de vraag waarom je in een scène zit. Als je dat kan, dan gaat het spelen vanzelf. Er is door de hele cast en crew met een frisse blik, heel veel enthousiasme en gedrevenheid gewerkt.’
scenebord online shaming
Impact !

Themafilms RSG Tromp Meesters en SG Eekeringe Steenwijk

In samenwerking met deskundigen rond het thema maakten urban arts docenten met leerlingen korte films over online shaming en diversiteit.
Docent Zukarn Withagen: ‘Het maken van en het kijken naar de films, heeft heel veel impact op de jongeren. Het zijn heftige onderwerpen en zo belangrijk om bespreekbaar te maken.’